Fantastisk lyd til både lærer og elever.

21 feb, 2022
Fantastisk lyd til både lærer og elever.

Skaber bedre lærings- og arbejdsmiljø

Straks man træder ind i afdelingen for indskolingen på Søndersøskolen i Værløse bliver man mødt af små lyd-ører på væggene. Små mærker med ører på en rød, gul eller grøn baggrund, og som skiftes ud alt efter hvordan lydmiljøet er i fællesområder og klasselokaler selvom der ikke er nogen lærer tilstede. Alt sammen for at skabe et godt miljø for alle. Det er eleverne sammen med lærerne der beslutter hvilken farve der skal være i lokalet.

Vi er på besøg i 1c hvor lærer Stine Bille underviser. Klassen har en mikrofon og højttaler i klassen. Lige nu har 4 klasser i indskolingen højttalere og mikrofoner som et forsøg. Systemet hedder Roger og kommer fra firmaet Phonak, der laver kommunikationsløsninger til folk med høretab, men også højttaler løsningen Soundfield som de har på Søndersøskolen. Systemet fungerer på den måde, at læreren har en mikrofon hængende rundt om halsen, mikrofonen opfanger lærerens stemme og sender den ud gennem højttaleren så alle får lærerens stemme forstærket. Formålet er at se om det giver et bedre indlæringsmiljø, og hjælper lærerne i forhold til klasseundervisningen.
Vi ved at jo yngre børn er, jo bedre signal-støj forhold har de brug for, for at kunne indlære, og bearbejde al den nye information som lærerne giver.” Fortæller Stine.
Hun er begejstret, da hun oplever mange fordele ved højttaleren.

Lærer Stine Bille står foran klassen

Hurtigere ro

Det er en skøn klasse; 1c. Det er hensynsfulde elever, der hjælper hinanden, og som er rolige. De har fra starten haft lærere, der har arbejdet på, at skabe en rolig klasse, hvor der er plads til alle. Stine oplever dog alligevel, at hun får meget hurtigere ro, nu hvor systemet er i klassen.

“Det mikrofonen helt klart gør, er at jeg kan få ro lige med det samme, jeg behøver jo blot at tænde mikrofonen og sige schyyy, schyyy, og fordi min tale bliver forstærket, så bliver der ro og børnene bliver rolige, og så oplever jeg mere opmærksomme børn, fordi de bedre kan høre mig!” Siger Stine.

Mange fordele for læreren

For Stine er det ikke nyt med en højttaler, hun har også i tidligere job haft en højttaler og mikrofon i klassen fordi der i klassen var et barn med høretab, så hun kender til en højttalers fordele. 
Hun siger – “Min stemme er aflastet, jeg har vænnet mig til at tage mikrofonen på, og tænker ikke over det, faktisk kan jeg glemme tage den af igen. Men jeg oplever store fordele for mig som underviser, jeg er ikke træt i stemmen eller har ondt i ørene, som jeg ellers godt kunne få uden en højttaler, når jeg blev nødt til at tale højere, jeg føler systemet er som en gave.

Hun fortsætter – “Efter en 6 uger lang sommerferie hvor jeg ikke har talt hele tiden, så kan jeg de første 3 uger efter godt mærke at jeg er hæs og det er et mareridt, som lærer belaster vi vores stemmer, så en højttaler er en stor hjælp. Jeg prøver også at bruge højttaleren aktivt og laver noget sjov som jeg ikke kunne uden den, tit taler jeg til eleverne og ”fjernstyrer” dem ude fra fællesområdet, og det synes de er rigtig sjovt, fordi de kan høre mig, men de kan ikke se mig.

En elev anvender her en Elevmikrofon, og hendes stemme bliver derfor sendt ud igennem Soundfield højtaleren.

Eleverne bakker op

I klassen sidder eleverne og laver matematik, rundt om det ene bord sidder Rasmus, Sofie, Sebastian, Silje og Michlas, de fortæller at de er glade for at læreren bruger højttaleren, særligt Sofie fordi hun bruger høreapparater, men også de andre børn siger det er dejligt med en højttaler for så kan de nemlig alle sammen høre læreren, også selv om hun står med ryggen til. De begynder at grine, og Rasmus og Sofie fortæller at deres gamle lærer den ene dag havde glemt at tage mikrofonen af og gik på toilettet med den på, og så kunne de alle sammen inde i klasseværelset høre hvad hun lavede, en episode som fik dem til at grine, og som de stadig kan grine af.

I dag er de rigtig gode til at hjælpe deres lærer med at huske mikrofonen. De siger, at de synes en højttaler er en god ide, og hvis de kunne bestemme skulle man have sådan en i alle klasser særligt i dem hvor der er mere larm end i 1c, for med den bliver der hurtigt ro mener de.

To børn sidder og snakker rundt om et bord i klassen

Støjniveau og pædagogik

Stine bakker op, et højt støjniveau er ikke rart for nogen. Og som hun fortæller – “Nogle børn bliver utrygge når en lærer må hæve stemmen for at få ro, her er en højttaler en klar fordel, for så behøver du ikke at hæve stemmen men kan fortsætte i et behageligere toneleje og skabe en roligere atmosfære. Pædagogikken er selvfølgelig stadig det vigtigste, men tingene kan godt følges af.”

Betjening

Selvfølgelig kan du som lærer godt glemme at tage mikrofonen på, men sker det for Stine går der ikke lang tid før, som hun siger – “Så kommer en af eleverne og korrekser mig, de siger det lige med det samme, de går op i at jeg husker at bruge den!
Hun siger at de fra starten af har prøvet at gøre det til almindelig kultur at bruge mikrofonen og højttaleren, så når der er gennemgang i FFO opfordrer hun også personalet til at gå ind i en klasse med et højttaler system, så får alle glæde af det. Ligesom systemet også bruges ved forældremøder, Stine fortæller – “Det er jo meget nemmere, alle kan høre, der er ro, og forældrene oplever hvordan det er for deres børn.”

Stine fortsætter – “Systemet er så betjeningsvenligt og let at anvende i dagligdagen, man skal blot huske at lade mikrofonen op. Mit bedste råd er at man skal have en tovholder, en der er ansvarlig for teknikken, som ved hvordan det virker, og som kan ringe til en tekniker hvis det ikke fungerer“.

Lærer Stine Bille står bag ved to elever, og hjælper dem

Vil du læse mere om Soundfield produkterne, så kan du finde mere information her.

Højttaler i alle klasser

Stine har mange års erfaring med at bruge en højttaler, og hvis det stod til hende så skulle alle klasser have et system, hun ser kun fordele ved det, og siger – “når man bygger en ny skole så skulle man da sørge for at det var med allerede der!

Skoledagen er ved at være slut og 1c går ud i fællesområdet hvor de små lydører minder dem om at man skal være stille selv om der ikke er en lærer tilstedet, for måske er skoledagen ikke er slut for de elever der sidder inde bag de andre døre.

Ønsker du at prøve Soundfield?