Autisme – håndtering af lyd i et klasseværelse

21 apr, 2022

Fjernmikrofonsystemer letter lytning i støj og kan reducere lytteindsatsen for unge med autisme.

Audiologer bliver i stigende grad inkluderet som medlemmer af tværfaglige teams, der håndterer de hørevanskeligheder, som unge med autisme oplever. Audiologer deltager i disse teams ved at evaluere hørelsen og ved at anbefale interventioner for at forbedre lytning. Efterhånden som behovet for vores tjenester i disse tværfaglige teams vokser, bliver det afgørende for os at forstå evidensen, der understøtter de interventioner, vi kan anbefale til ledelsesplaner.

Lytteudfordringer i klasseværelserne

Vi ved, at de fleste klasseværelser er ret støjende; elever bruger op til 70 % af deres dag på at lytte i støj, mens de er i skole.1 Vi ved også, at unge med autisme kan påvise forskelle i sensorisk funktion, såsom ændringer i opfattelsen af ​​audiovisuel information2 og vanskeligheder med at lytte i nærvær af baggrundsstøj.3 Selvom fjernmikrofonsystemer har været brugt med succes i årtier til elever med høretab,4,5 er overvejelserne om fjernmikrofonsystemer til unge med autisme en relativt ny udvikling på området.

Fjernmikrofonsystemer kan hjælpe unge med autisme i klasseværelset

Adskillige undersøgelser har for nylig vist, at fjernmikrofonsystemer (RMS’er) kan gavne unge med autisme i klasseværelser. Fordelene har været relateret til lytning-i-støj ydeevne, foruden forbedrede sociale interaktioner, uddannelsesmæssige præstationer og lytteadfærd i klasseværelset.6-10

Selvom disse undersøgelser giver generel evidens for unge med autisme, er det mindre klart, hvordan fordele kan være relateret til en individuel persons RMS-fordel. Er elever, der er yngre eller har lavere sprogscore, mere tilbøjelige til at drage fordel af RMS’er? Eller er studerende, der udviser bredere autismesymptomatologi, såsom mere involverede sensoriske processeringsforskelle, mindre tilbøjelige til at drage fordel af RMS? Baseret på de eksisterende undersøgelser kan vi forudsige, at unge med ændret taktil lydhørhed muligvis ikke har gavn af RMS’er,6,9,10, men det er ikke klart, hvordan andre egenskaber kan påvirke fordelene.

Nye beviser fra et tværfagligt team, der undersøger individuelle fordele

Som et tværfagligt team af audiologer og tale-sprog-patologer, herunder Dr. Anne Marie Tharpe og Tiffany Woynaroski, vi påbegyndte for nylig en række undersøgelser, der undersøger potentielle fordele ved RMS’er for unge med autisme. Vores overordnede mål var at evaluere de potentielle fordele ved RMS’er for klasseværelser og at undersøge de potentielle faktorer, der kunne påvirke RMS-fordele.

Til den første undersøgelse var vi interesserede i lytning-i-støj-nøjagtighed (hvor mange stavelser, ord eller sætninger en deltager kunne gentage tilbage) og lytteindsats (hvor meget mental indsats en deltager brugte under testen målt med en respons- tidsopgave).11 Vi rekrutterede og testede 32 unge (7-20 år) og karakteriserede dem på en lang række variabler, herunder alder, sproglige evner, kognition, autismesymptomatologi og auditiv-visuelle integrationsevner. Deltagerne gennemførte test i et laboratorium, der lignede akustisk det, en elev kunne støde på i et klasseværelse (moderat efterklang, relativt højt støjniveau på 64 dB SPL, talerens ansigt var synligt).

Vores resultater viste klare og konsekvente fordele ved at bruge Roger Focus (et fjerntliggende mikrofonsystem med en modtager i det ene øre og en mikrofon nær højttaleren). De gennemsnitlige ydelser var op til 50 procentpoint. Derudover reducerede RMS den mentale indsats, som nogle deltagere brugte, mens de lyttede.

Det var dog ikke alle unge, der viste denne kognitive fordel. Kun unge, der havde høje sprogscores og høje nonverbal intelligensscores, viste fordele ved lytteindsatsen med RMS. Interessant nok demonstrerede unge med lavt sprog og lav nonverbal intelligensscore mere lytteindsats med RMS end uden. Det er vigtigt, at ingen af ​​de autismespecifikke lyttervariabler var relateret til RMS-fordele. Deltagere, der viste mere autismesymptomatologi eller dårligere auditiv-visuel integration, var ikke mindre tilbøjelige til at drage fordel af RMS. De eneste kritiske faktorer var sproglige evner og nonverbal intelligens.

Kliniske implikationer for unge med autisme i klasseværelset

Tilsammen viser vores resultater, at en RMS kan hjælpe unge med autisme i et støjende, klasseværelseslignende miljø ved at øge antallet af stavelser, ord og sætninger, de nøjagtigt kan gentage. Desuden reducerede RMS lytteindsatsen blandt unge med høj sproglige og non-verbal intelligensscore. At reducere lytteindsatsen i klasseværelserne kunne være meget gavnligt, fordi det ville efterlade flere kognitive ressourcer tilgængelige til andre vigtige skolerelaterede opgaver, såsom forståelse og læring. Omvendt øgede RMS lytteindsatsen for unge med lav sprog- eller nonverbal intelligensscore. Dette kan dog også være gavnligt i klasseværelser for denne befolkning.

Hvis det var for svært at lytte uden RMS, var eleven muligvis ikke engageret i opgaven. Hvis RMS gjorde opgaven nemmere og hjalp eleven med at engagere sig i lytteopgaven, ville resultatet være øget lytteindsats. Derfor mener vi, at RMS kan reducere mental indsats for unge med høj sproglige og nonverbal intelligensscore, og kan øge lytteengagementet for unge med lav sproglige og nonverbal intelligensscore.

Baseret på vores arbejde identificerede vi ikke elevkarakteristika, der ville diskvalificere dem fra at være RMS-kandidater. Selv de unge, der udviste ret bred autismesymptomatologi og ufuldstændig auditiv-visuel integration, viste RMS-fordele. Disse resultater bidrager til den voksende mængde arbejde og giver empirisk støtte til audiologer. Med en stærk evidensbase til at støtte os, kan vi være sikre på, at RMS’er er en potentielt fordelagtig mulighed at inkludere i vores ledelsesplaner. Vores fremtidige forskningsplaner inkluderer at undersøge, om unge med autisme viser fordele ved RMS på andre områder, såsom neural effektivitet og lytteadfærd.

For at læse den fulde artikel, besøg da vores evidens side. For at læse mere om mulighederne med Roger Focus II modtageren, læs da mere her.

Referencer

  1. Crukley, J., Scollie, S. & Parsa, V. (2011). An exploration of non-quiet listening at school. Journal of Educational Audiology, 17: 23-35.
  2. Feldman, J.I., et al. (2020). Relations between the McGurk effect, social and communication skill, and autism symptom severity in children with and without autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disabilities.
  3. Irwin, J.R., et al. (2011). Can children with autism spectrum disorders “hear” a speaking face? Child Development, 82(5): 1397-1403.
  4. Anderson, K.L., et al. (2005). Benefit of S/N enhancing devices to speech perception of children listening in a typical classroom with hearing aids or a cochlear implant. Journal of Educational Audiology, 12: p. 14-28.
  5. Anderson, K.L. & Goldstein, H. (2004). Speech perception benefits of FM and infrared devices to children with hearing aids in a typical classroom. Language Speech Hearing and Services in Schools, 35(2): p. 169-184.
  6. Rance, G. (2014). Wireless technology for children with autism spectrum disorder. Seminars in Hearing, 35(03): 217-226.
  7. Rance, G., et al. (2017). Reducing listening-related stress in school-aged children with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 47(7): p. 2010-2022.
  8. Schafer, E.C., et al. (2013). Personal FM systems for children with autism spectrum disorders (ASD) and/or attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD): An initial investigation. Journal of Communication Disorders, 46(1): p. 30-52.
  9. Schafer, E.C., et al. (2019). Effects of auditory training and remote microphone technology on the behavioral performance of children and young adults who have Autism Spectrum Disorder. Journal of the American Academy of Audiology, 30(5): p. 431-443.
  10. Schafer, E.C., et al., (2016). Assistive technology evaluations: Remote-microphone technology for children with Autism Spectrum Disorder. Journal of Communication Disorders, 64: p. 1-17.
  11. Feldman, J.I., et al., (In press). Remote microphone systems can improve listening-in-noise accuracy and listening effort for youth with autism. Ear and Hearing.