En undersøgelse foretaget af Dr. Jace Wolfe fra Hearts for Hearing i Oklahoma afslørede, at et Roger SoundField-system med en enkelt højttalerenhed resulterede i markant bedre talegenkendelse ved højere støjniveauer end et fast-gain soundfield-system med fire højttalere strategisk placeret i et klasseværelse. SoundField er ikke et fast-gain-system, men er adaptivt, og justerer automatisk volumenindstillingen afhængigt af støjniveauet i klasseværelset.
Indledning
Det er velkendt, at klasseværelser er støjfyldte steder: Choi & McPherson (2005) rapporterede gennemsnitlige støjniveauer på 61 dB(A) i klasseværelser, Massie & Dillon (2006) rapporterede støjniveauer i klasseværelserne fra 64 til 72 dB(A), og Sanders (1965) rapporterede gennemsnitlige SNR’er (Signal to Noise ratio) fra 47 klasseværelser mellem -1 dB i børnehaven og +5 dB i grundskolen og gymnasiet.
Det er også velkendt, at børn har svært ved at høre i støj, især dem med høretab. Adskillige undersøgelser har vist, at denne sværhedsgrad stiger for yngre børn og øges også med høretabet. Mulige løsninger er akustiske ændringer, soundfield (også kendt som Classroom Audio Distribution Systems (CADS)), personlige (Dynamic) FM- eller Roger-systemer eller kombinationer af disse teknologier.
Resultater
Talegenkendelsesscore i støj uden et soundfield eller et personligt Dynamic FM/Roger-system var højere for voksne med normal hørelse end for børn med normal hørelse og højere for børn med normal hørelse end for børn med høretab. Forskellene mellem disse grupper øgedes ved højere støjniveauer. Ydeevnen blev også gradvist dårligere fra 60 til 75 dB(A). Disse resultater kom ikke som nogen overraskelse og stemmer overens med resultaterne fra tidligere undersøgelser.
Med et soundfield system forbedredes voksne med normal hørelse talegenkendelsen i støj ved støjniveauer på 65, 70 og 75 dB(A). Phonak DigiMaster 5000 SoundField-systemet leverede bedre talegenkendelse i støj end konkurrencesystemet ved 70 og 75 dB(A) for både voksne med normal hørelse, børn med normal hørelse og børn med høretab.
I støj på 60 dB(A) eller højere klarede personlige Dynamic FM løsninger sig bedre end begge soundfield-systemer. Børn med høretab, der bar høreapparater, havde gavn af også at bruge et personligt Dynamic FM-system eller Roger system på alle støjniveauer. Der er tilsyneladende ingen forskel mellem personlig Dynamic FM alene og personlig Dynamic FM plus Roger Dynamic SoundField.
Kombinationen af Soundfield med personlig Dynamic FM blev også testet. For Roger Dynamic SoundField blev inspiro-mikrofonenheden brugt til at sende talen trådløst til DigiMaster 5000-højttalerenheden og samtidig til Dynamic FM øreniveau-modtagere, der var tilsluttet høreapparaterne hos lytteren. For kombinationen af konkurrencesoundfield-systemet og de personlige Dynamic FM-modtagere blev konkurrentmikrofonen brugt til at sende talen trådløst til forstærkerenheden, der var tilsluttet de fire højttalere, og fra en lydudgang fra den forstærker blev det modtagne signal ført tilbage til indgangen til inspiro-mikrofonen, som sendte det videre til Dynamic FM-modtagerne. Personer, der brugte enten et personligt Dynamic FM-system alene eller denne samme kombination med Roger Dynamic SoundField, klarede sig markant bedre ved 60, 65, 70 og 75 dB(A) end dem, der brugte konkurrencesoundfield-systemet med et personligt Dynamic FM-system.
Konklusion
Hvorfor kombinationen af konkurrencesystemet med personlig Dynamic FM klarer sig så meget værre end kombinationen af Roger Dynamic SoundField med personlig Dynamic FM, er mulige årsager. Dette kan skyldes tabet af adaptiv (Dynamic) FM-adfærd, når outputtet fra konkurrenceforstærkersystemet blev ledet ind i indgangen til Phonak inspiro-mikrofonen, eller en utilstrækkelig input fra udgangen af konkurrencesystemet til inspiro-mikrofonenheden.
Vi kan konkludere, at det bør undgås at føre outputtet fra et fast-gain soundfield-system ind i indgangen til et adaptivt (Dynamic FM eller Roger) system.
Afprøv selv Soundfield
Resultaterne af denne undersøgelse peger på den betydelige fordel ved at anvende Roger SoundField i klasseværelser med støj. For bedre talegenkendelse og for at skabe optimale undervisningsbetingelser er det en overvejelse værd.
Hvis du er interesseret i at afprøve Roger SoundField i din egen skole eller ønsker yderligere information, er du velkommen til at udfylde vores kontaktformular eller kontakte os direkte. Vi står klar til at hjælpe dig med at forbedre læringsmiljøet for dine elever og lærere.
Din skole kan drage fordel af den nyeste teknologi inden for lydfelt og forbedre undervisningsoplevelsen. Gør en forskel for dine elever i dag!