16 % af undervisningstiden går tabt til uro – sådan kan lydmiljøet ændre det

28 okt, 2025
16 % af undervisningstiden går tabt til uro – sådan kan lydmiljøet ændre det

Forestil dig et almindeligt dansk klasseværelse: 24 elever, en engageret lærer – og et konstant skift mellem undervisning, småsnak og forstyrrelser.
En ny rapport fra Børne- og Undervisningsministeriet viser, at danske folkeskolelærere bruger op mod 16 % af undervisningstiden på at skabe ro i klassen, mens lærere i de frie grundskoler bruger omkring 11 %.
(uvm.dk, oktober 2025)

Hele 34% af lærerne i folkeskolerne i Danmark oplever at der er meget forstyrrende larm og uro i klasserne, og hele 34% af lærerne synes der bliver brugt meget tid på elever der afbryder undervisningen.

I danske klasseværelser mærkes det tydeligt: Når læreren hæver stemmen, når eleverne kæmper for at høre, eller når små grupper arbejder uden tydelig lydstyring, så er det ikke kun et spørgsmål om komfort – det er et spørgsmål om læring, arbejdsmiljø og effektive undervisnings­rammer.

Ifølge TALIS 2024-rapporten bruger danske lærere en større andel af deres arbejdstid på at opretholde ro og orden i klassen end tidligere. Rapporten viser, at støj og uro i undervisningen er blandt de forhold, lærerne oplever som særligt udfordrende. Når læringsmiljøet – herunder klasse­ledelse og lydmiljø – kommer under pres, får det flere konsekvenser:

  • Eleverne får færre sammenhængende minutter med koncentreret undervisning, fordi pauser og forstyrrelser forstyrrer flowet.
  • Læreren bruger mere energi og tid på at genoprette struktur og kommunikation – tid, der kunne være brugt på faglig fordybelse og differentiering.
  • Arbejdsmiljøet for læreren påvirkes: Konstant stemmebrug, manglende tydelighed, høj lydbelastning og gentagne afbrydelser kan føre til stress og nedsat trivsel.

“Lydmiljø” lyder måske abstrakt, men det er konkret: Når elever ikke hører læreren klart, når støjniveauet er højt, eller når akustikken gør at lærerens stemme “forsvinder” i rummet, så forsvinder et centralt element for effektiv undervisning. Især i folkeskolerne, hvor elever sidder i større grupper, og hvor læringsmiljøet skal rumme både fællesskab, inklusion og differentiering, bliver det afgørende at få lyd og kommunikation til at fungere optimalt.


Hvor meget undervisningstid går egentlig tabt?

Lad os se på tallene:
En lærer underviser i gennemsnit 5 lektioner á 45 minutter dagligt = 225 minutter pr. dag.

  • 11 % af 225 minutter = 25 minutter pr. dag
  • Over en skoleuge (5 dage) = 2 timer
  • Over en måned (20 dage) = 8 timer

Det svarer til én hel arbejdsdag om måneden brugt på at skabe ro.

Ved 16 % bliver det endnu tydeligere:

  • 36 minutter pr. dag = 3 timer om ugen
  • Omkring 12 timer pr. måned – altså næsten to undervisningsdage mistet hver måned.

For en skole med 25 lærere svarer det til over 300 timer tabt undervisningstid om måneden – tid, der kunne have været brugt på læring, trivsel og faglig fordybelse. Al denne tabte undervisningstid kan og bør bruges mere effektivt.

Når lydmiljøet fungerer – læreren høres tydeligt, eleverne sidder så akustikken understøtter koncentration, og stemmeforstærkning eller lydsystemer understøtter læreren – så falder barrieren for formidling og kommunikation markant. Det betyder: mindre afbrydelse, mere flyd i undervisningen, færre “gentagelser” og dermed større mulighed for faglig progression og elevinvolvering.

For lærere, elever og skoleledelse – gevinsterne ved et stærkt lyd­ og læringsmiljø

  • For læreren: Mindre stemmebelastning, færre gentagelser, mere tid til undervisning og feedback.
  • For eleverne: Mere sammenhæng, bedre forståelse, mindre træthed og højere engagement – især for elever med hørenedsættelse eller særlige behov.
  • For skoleledelsen: En styrket ramme for inklusion, klasseledelse og læringsmiljø. Når lydmiljøet understøtter undervisningen, forbedres både lærerevalueringer og elevresultater.

Derfor er lydmiljøet afgørende for læring og trivsel

På danske skoler – både folkeskoler og frie grundskoler – er lydmiljøet og klasse­ledelse to sider af samme mønt. Når undervisnings­tid spises af støj, afbrydelser og dårlig kommunikation, så går det ud over læring og trivsel. Rapporten TALIS 2024 dokumenterer, at det er en voksende udfordring i den danske grundskole. Ved at sætte fokus på lydmiljøet – fx via løsninger som lydforstærkning, klassekom­munikationsteknologi og bevidst akustisk indretning – kan I som skole handle og skabe rammer, hvor læreren høres, eleverne lyttes til, og roen bliver en aktiv forudsætning for læring.

Støj og dårlig akustik gør det svært for både lærere og elever at fastholde fokus.
Et godt lydmiljø – hvor læreren tydeligt kan høres, uanset hvor eleven sidder – øger både koncentration, ro og forståelse.

Et Phonak SoundField-system forstærker lærerens stemme jævnt i hele rummet, så eleverne hører bedre, og læreren sparer stemmen.
Resultatet?

  • Mindre støj og uro
  • Bedre elevfokus
  • Et sundere arbejdsmiljø for læreren

Når lydmiljøet forbedres, bliver det langt lettere at opretholde arbejdsro – og de 11 % kan i stedet bruges på undervisning, samarbejde og differentiering.


Oplev SoundField i praksis – i Bella Center, København

Du kan selv høre forskellen på Skoleledernes Årsmøde den 30. og 31. oktober i Bella Center, København, hvor Phonak Danmark demonstrerer, hvordan SoundField kan forandre lydmiljøet i danske klasseværelser.

👉 Kom forbi, oplev løsningen – og hør, hvordan I kan reducere støj, forbedre trivslen og frigive værdifuld undervisningstid.


Vil du vide, hvad SoundField kan gøre på jeres skole?

Kontakt Phonak Danmark for at få en demonstration eller rådgivning om, hvordan SoundField kan implementeres på jeres skole.

📧 info@phonak.dk

Prøv Soundfield gratis i 30 dage

Vil du selv opleve forskellen? Du har mulighed for at låne Soundfield-systemet kvit og frit i 30 dage og afprøve det i din egen klasse.

Ingen forpligtelser – bare en reel mulighed for at mærke, hvordan bedre lyd kan skabe en mere tryg, fokuseret og behagelig undervisning for både elever og lærere. Gør som mange andre folkeskoler i både Danmark og udlandet, og prøv Soundfield i egne lokaler.

Giv dine elever de bedste betingelser for læring – og skån samtidig din egen stemme. Med Soundfield bliver det lidt lettere at undervise, og meget lettere at blive hørt.